Skip to content

מקלות בעלייה למטוס – בעייה או לא?

אם אתם יוצאים לחו״ל רק למטרת הטרק, וארזתם בלי להגזים, אין שום סיבה שתידרשו ליותר מאשר תיק הטרק שלכם. תיק אחד ויחיד שמכיל את כל מה שאתם צריכים, כולל מקלות ההליכה שלכם.

אמל״ק: בסוף הפוסט תוצג טבלה עם שדות תעופה בינלאומיים והמדיניות ״הידועה״ שלהם בעניין העלאת מקלות למטוס – מתוך ניסיון מצטבר של נוסעים. הטבלה תעודכן באופן שוטף לפי מידע חדש שיגיע

בדרך שאנו מזמינים היום כרטיסי טיסה, סביר גם שתירצו לחסוך בעלויות הכרטיס ולא תירצו לשלם סכום נוסף עבור שליחת כבודה לבטן המטוס – כלומר, הכל עולה איתכם. לאי שליחת כבודה יש יתרונות נוספים – אתם יוצאים יותר מהר משדה התעופה (לא צריך לחכות) ויותר מזה, אין את החשש שהמטען ילך לאיבוד בדרך לטרק. זה ממש לא נעים להגיע לטרק מתוכנן היטב וליפול בסטטיסטיקה, הקטנה אמנם, של נוסעים שמטענם מתעכב (או אבד).

עכשיו, אתם עולים למטוס עם התיק וכולנו מודעים להוראות הבטיחות החמורות הנוגעות לסכינים, אולרים וכל מני חפצים היכולים להוות ״כלי נשק״ בפוטנציה ואסורים בתכלית האיסור בתיק העלייה למטוס. אז מה עם מקלות ההליכה? הרי הם מאורכים ויש להם שפיץ בקצה? זה מותר או לא.

שאלה מצוינת! ובשביל זה אנחנו פה כותבים את הפוסט הזה. מטרת הפוסט לעשות קצת סדר ולעזור לכם להבין אם אתם יכולים לקחת איתכם את המקלות בשקט לנסיעה הקרובה שלכם, או צריכים לאלתר איזה פיתרון אחר.


מקלות הליכה – מותר או לא?

אם נתייחס לתקנות התעופה הבינלאומיות היבשות, מקלות הליכה אינם פריט אשר מותר להעלות למטוס. החשש אינו מה״שפיצים״ המחודדים אלא דווקא מהעובדה שמדובר במקלות חלולים וניתן אולי להטמין איזה אמצעי חבלה בתוכם.

יחד עם זאת, מקלות הליכה הם בשימוש נפוץ מאד והעובדה היא שנוסעים רבים בכל העולם משתמשים בהם באופן תדיר לטיולים. הדבר הוביל מן הסתם ליצירת מדיניות מגוונת ביחס של העלאת מקלות ההליכה למטוס.

אבל איפה נקבעת המדיניות?

ובכן, ההחלטה אם להעלות את מקלות ההליכה אינה קשורה לחברת התעופה שאתם טסים בה!! היא קשורה למדיניות הביטחון בשדה התעופה ממנו אתם טסים.

נתחיל מנתב״ג – זה קל, מניסיוני הביטחון בנתב״ג עובד בצורה שונה מכל שדות התעופה בעולם וקל להבין למה. לא מתעסקים עם נוזלים בבקבוקים וגם לא עם המקלות. תוכלו להעלות את מקלות ההליכה למטוס בתיק היד שלכם ולצאת לשלום לטרק.

בחזרה העניין נהיה מורכב יותר – לא בכל שדה תעופה יאפשרו לכם להעלות את המקלות למטוס. למטה אפרט בטבלה את כל הידוע על שדות תעופה אשר יש עימם ניסיון חיובי בהעלאת מקלות וכאלה שיש ניסיון שלילי. שימו לב כי המצב יכול להשתנות ולמרות ניסיון כזה או אחר של אנשים, יתכנו גחמות והפתעות שנובעות מאנשי ביטחון ספציפיים ומצב רוחם באותו יום. לכן, יש לקחת את המידע המופיע כאן בזהירות ולא כ״תורה מסיני״. הוא מבוסס על ניסיון אישי של נוסעים במקרים ספציפיים ואינו משקף מדיניות מוצהרת.

צריכים עזרה בתכנון טרק?

צרו קשר ללא התחייבות

מה עושים אם לא נותנים לי להעלות את המקלות?

ראשית, היות ולא תמיד ברור לחלוטין מה בדיוק יקרה ומה הסיבות המדוייקות לאיסור, מומלץ לנסות לעשות כמה שיותר פעולות ״מניעה״ כדי להקטין את הסיכוי שלא יאפשרו לכם לעלות עם המקלות. לדוגמה:

  1. נסו להכניס את המקלות לתיק או לטרולי – יש הנחה שאם הם לא תלויים מבחוץ יש יותר סיכוי שיעברו את הבידוק
  2. אם אי אפשר להכניס את כל המקלות, אולי רק את החלק המכיל את החודים, ״השפיצים״
  3. אמנם אם אתם בשדה זה כבר מאוחר, אבל רצוי להשתמש במקלות המתקפלים כמה שיותר קטן. למשל מקלות שאינם טלסקופיים אלא בעלי מפרקים

במידה והגעתם לשיקוף בשדה התעופה ואנשי הביטחון מסרבים לאפשר לכם להעלות את המקלות עם תיק היד יש לכם מספר אפשרויות:

  1. תתחדשו – תאלצו להשאיר את המקלות אצל הבודקים ולהיפרד מהם מה שאומר שלפעם הבאה תידרשו למקלות חדשים. אם המקלות שלכם זולים, זה לא יהיה כאב לב גדול. אם מדובר בבלאק דיאמונד קרבון….זה כבר סיפור אחר.
  2. חזרה לדלפקי חברת התעופה ושליחת התיק ככבודה – כתלות בחברת התעופה תוכלו לבדוק האם הדבר יעלה בתשלום נוסף והאם זה כדאי ביחס לשווי המקלות. יתכן שיאפשרו לכם לשלוח רק את המקלות. שווה בדיקה.

רשימת שדות תעופה מהם אפשר או אי אפשר להעלות מקלות למטוס

שם שדה התעופהמדינהסטטוסשנת עדכוןהערות
גלזגוסקוטלנדאסור2023למרות שמדובר באותו חוק כמו באנגליה (ראו הית׳רו)
אנטליהתורכיהאסור2023
ברגמואיטליהאסור2023
מילאנו-מלפנסהאיטליהאסור2023
מדרידספרדאסור2023יש עדויות שגם בקונקשן זה לא עובר
בריסלבלגיהאסור
בודפשטהונגריהאסור2019
טירנהאלבניהאסור2020
הית׳רואנגליהמותר2023
טיביליסיגיאורגיהדיעות חלוקות2022היו מקרים לכאן ולכאן
מינכןגרמניהמותר2023
פרנקפורטגרמניהמותר
סלוניקייווןמותר2023
אתונהיווןמותר
יואנינהיווןמותר
ורונהאיטליהדיעות חלוקות2019היו מקרים לכאן ולכאן
ונציהאיטליהמותר2023
רומאאיטליהמותר
טורינואיטליהמותר2023
סופיהבולגריהמותר2023
אוסלונורבגיהמותר2023
ברגןנורבגיהמותר
דוברובניקקרואטיהמותר2019
איסטנבולתורכיהמותר
אנטליהתורכיהמותר2022
ליוןצרפתמותר
אמסטרדםהולנדמותר
דבליןאירלנדמותר
בוקרשטרומניהמותר
וינהאוסטריהמותר2023
זלצבורגאוסטריהמותר2023
ג׳נבהשוויץ-צרפתמותר2023
ברצלונהספרדמותר2023
סטוקהולםשבדיהמותר
ליסבוןפורטוגלמותר
לרנקהקפריסיןמותר2023
יוהנסבורגדרום אפריקהמותרמרץ 2024