Skip to content

רשימת ציוד לטרק בקתות

בות׳י בסקוטלנד – סוג של בקתה לא מאויישת שמאפשר מחסה למטיילים

רשימות ציוד הן דבר די אינדיבידואלי ולכל אחד יהיו הצרכים שלו והדברים שהוא אוהב לקחת. יחד עם זאת, יש בסיס חשוב ומשמעותי וסביבו תוכלו להרכיב את רשימת הציוד האישית שלכם. אני מאמין שחשוב לסגל תפישה מינימליסטית, לשחרר לאט לאט חרדות מחוסר בציוד ובמיוחד לקבל את העובדה שבטרק לא צריך להיות כל הזמן ״נקיים״ ולדאוג לתחלופה שוטפת של ביגוד נקי. זה מאוד עוזר להצטמצם. 

הרשימה שלפניכם עוסקת בתקופת הזמן הפופולרית ביותר לטיול – קיץ וגבולות עונות המעבר. כשמדברים על טרקים במדינות הרריות שאינן ישראל צריך להסתגל לעובדה כי הרים גבוהים מביאים עימם שינויים קיצוניים ומפתיעים במזג אוויר וגם בשיא עונת הקיץ צריך להיערך לכך.


מה לובשים?

סט הציוד הבסיסי ביותר הוא זה שנמצא עלינו רוב הזמן. כשמדובר על לבוש, הגישה הטובה ביותר היא שיטת השכבות. לא במובן של להוסיף שכבות עוד ועוד כדי להתחמם אלא לנצל את האוויר הכלוא בין שכבות על מנת להבטיח בידוד טוב יותר ובנוסף להשתמש בשכבות מנדפות שיאפשרו את הסעת הזיעה החוצה. כשאנחנו בתנועה, עדיף להתלבש קצת פחות חם היות והתנועה מחממת ובצירוף עליות הרווחות בטרקים הרריים, נתחמם ונזיע גם במזג אוויר קריר:

  • שכבה עליונה – חולצת טיול דקה מבד מנדף, רצוי ארוכה המספקת גם הגנה משמש
  • שכבת ביניים – שכבה עבה יותר, ארוכה הנלבשת מעל חולצת הטיול ומשמש במזג אוויר קריר יותר – למשל מיקרו פליס. הכוונה לחולצה עשויה בד כמו פליס או בד מתקדם יותר כמו אלפא דיירקט אבל לא משהו מאסיבי וכבד (בגלל זה המילה ״מיקרו״).
  • מעיל גשם – פריט קריטי למקרה של גשם פתאומי. הכרחי לשמירת חום הגוף ושמירה על יובש בבגדים. חשוב לקחת מעיל קל מאד אבל גם איכותי – כלומר כזה העמיד למים בצורה מוחלטת ומכיל הדבקות על התפרים (כמובן שאם לא יורד גשם, פריט זה יאופסן בתיק)
  • מכנסיים – לפי העדפה: מכנס טיולים ארוך או מתפרק עם תחתונים מנדפים או מכנס ריצה עם ביטנה מובנית
  • נעליים – המגמה של ציוד קל ונוח אינה פוסחת על הנעליים. במקום להשתמש מסורתית בנעלי טיול גבוהות ומסורבלות שווה לבדוק סוגים קלים יותר כמו נעלי טיול בגובה חצי או נעלי ריצת שטח המספקות עמידות סבירה וסוליות עם אחיזה מעולה – בכל שינוי של סוג הנעלה חשוב להתרגל ולהתאמן בהליכה לפני הטרק עצמו
  • גרביים – גרבי טיולים איכותיות יספקו חווית נוחות משמעותית. מותגים כמו Darn Tough (אחריות לכל החיים!) או Drymax – ממליץ על עובי ביניים Mid. נוח מגרביים דקים ולא עבה מדי (לא יותר מ-2-3 זוגות, אחד ללילה אם צריך)
  • כובע – אחד לשמש ואחד חם.
  • מקלות הליכה – זה אמנם לא בגד אבל חלק מהותי מהציוד שנמצא עליכם בזמן תנועה. פריט חשוב לטרקים הרריים. מסייע משמעותית להורדת עומס מהרגליים ומקל ממש בטיפוס עליות קשות כמו גם לעיתים בירידות, כשהרגליים כבר עייפות.

צריכים עזרה בתכנון טרק?

צרו קשר ללא התחייבות

מה בתיק?

ראשית, התיק עצמו. תיק לטרקים בין בקתות הוא לא תיק יום סטנדרטי. באופן כללי אחד הנתונים המבלבלים ביותר בתיק הוא המספר המציין את הנפח שלו. נתון זה מתייחס בדרך כלל לנפח הכללי של תאי האיחסון בתיק ולכן, תיק מרובה כיסים ותאים קטנים לא ישאיר לכם נפח משמעותי בתא הגדול. 

ככלל אצבע אציין שתיק בעל נפח 30-36 ליטר אמור להספיק ברוב המקרים לטרק בקתות של שבוע או יותר. משקל מומלץ – פחות מ-1 ק״ג. אנו מייבאים את התיקים הקלילים של Gossamer Gear, מותג הבוטיק האמריקאי המתמקד במשקל קל כבר מעל שני עשורים. מוזמנים לבדוק את Gossamer Kumo, תיק 36 ליטר שיכול לעשות הכל – תיק יום, תיק טרקים לבקתות ותיק לטרקים עם ציוד מלא.

לתפישתי תיק טוב מחייב את הפרמטרים הבאים:

  • תא גדול ומרווח לרוב הציוד שאינו נדרש כל הזמן – ביגוד שינה, כלי רחצה, מעיל ושכבה עבה (כשחם)…
  • תא חיצוני נגיש במהירות – לדברים קטנים שצריך אותם ולא רוצים לפתוח את כל התיק בשבילם
  • תא קטן נסגר עם ריצ׳רץ׳ – לדברים קטנים כמו כסף ודרכון, אוזניות
  • תא עם שליפה מהירה לטלפון – הטלפון משמש אותנו בניווט וצילום כל הזמן ולכן חייב להיות נגיש אבל גם מוגן

כעת נותר להכניס לתיק את הפריטים שנישארו:

  • ליינר – זהו מעין סדין בתצורת שק שינה, הנדרש בבקתות לצרכי הגיינה. בבקתה לא תמיד מספקים סדינים ושמיכות (לפעמים בתוספת תשלום) והליינר האישי שלכם הוא הסדין שתישנו בתוכו
  • חולצת בסיס – חולצה מבד סינטטי נעים או צמר מרינו (מרינו פופולרי מאד בשנים האחרונות – אבל ממש לא הכרחי. מדובר בבד יקר). זאת חולצה שתשמש אתכם לשינה אולם יכולה להוות שכבה נוספת לביגוד בהליכה עצמה, אם ממש נהיה קר
  • מכנסיים לשינה – בבקתות אין חימום בקיץ אולם בדרך כלל לא מאד קר. קחו מה שנוח לכם לישון איתו – מכנס ארוך (גטקס) או קצר
  • כלי רחצה (סבון נוזלי, משחת שיניים, מברשת שיניים, אלכוג׳ל). אם אתם רגישים לרעש, אטמי אוזניים יכולים להיות מצילי חיים בלינה משותפת בבקתות.
  • עזרה ראשונה (לא ערכה מוכנה שקונים בבתי מרקחת ומכילה המון דברים שלא צריך. הרכיבו ערכה פשוטה בעצמכם). ערכה צריכה להכיל לדוגמה: בעיקר פלסטרים, ספציפית Compeed שהם המעולים ביותר לשלפוחיות, תרופות כמו משככי כאבים או בעיות בבטן, אמצעי חיטוי או משחה אנטיביוטית, תחבושת דקה, סיכות ביטחון, כמה אזיקונים
  • אם אתם מתכננים לכבס אז חפשו דפי סבון דקים לנסיעות
  • מגבת מיקרו פייבר – מגבת מבד קל ודקיק. לא סופגת כמו מגבת רגילה אבל בהחלט עושה את העבודה. לא צריך מגבת ענקית
  • כבלים ותקע לטעינה, מומלץ גם סוללה ניידת (10,000 mAh)
  • פנס ראש – זה בעיקר למקרה חירום שיכול להיות בבקתה ללא חשמל או במידה ויום טיול מתארך וניכנסים ללילה. במצב רגיל לא סביר שתשתמשו בו כלל.
  • סכין או אולר קטן – זיכרו כי לא ניתן להעלות את זה למטוס ולכן ריכשו ביעד הנחיתה או, במידה ואתם שולחים את תיק הטיול לבטן המטוס, תוכלו גם לארוז שם את הסכין
  • סנדלים קלילים (שורש לצורך העניין לא מספיק קלים אלא אם מדובר בשורש ״סולו״), או כפכפים ללילה
  •  מים: בטרקים באירופה או מקומות עתירי מים זורמים אין צורך לסחוב הרבה. חצי ליטר עד ליטר בתיק צריך להספיק בדרך כלל – כמובן שיש מקרים מיוחדים שונים שהם תלויי מסלול וצריך לוודא בהם שיהיו עליכם מספיק מים
  • אוכל – בטרק בקתות קחו בתיק כמה חטיפים (ניתן לרכוש בבקתות ולא לסחוב לכל הימים מראש) וכמה כריכים שגם אותם אפשר לרכוש כחלק מחבילת ה״פיקניק״ בבקתות
  • טלפון ואוזניות – טלפון הכרחי כמובן, הוא מנהל לנו את החיים. תקשורת, צילום וכמובן ניווט בטרק. אין צורך להסביר.

איך אוטמים נגד מים? הכניסו את הפריטים לשקיות זיפלוק קטנות יותר, בעיקר את אלה שלא תירצו שירטבו. אפשר להוסיף לתיק כיסוי מים חיצוני או פשוט לשים שקית אשפה גדולה בתיק ואז את כל שאר הפריטים להניח בתוכה. לבסוף לסגור אותה היטב.

כמה מילים על ציוד ופחדים: משפט ידוע מדבר על כך שאנו אורזים בתיק את הפחדים שלנו. אם אנו פוחדים להתייבש, ניקח הרבה מים, אם פוחדים מרעב – ניקח הרבה אוכל, אם פוחדים מקור – ניקח הרבה בגדים. כדאי להיות מודעים שהמניע לכל אלה הוא הפחדים שלנו. הפחדים מעמיסים עלינו משקל ומשקל הופך את התנועה לקשה ואותנו ליותר מסורבלים. כשאתם בטיול אין צורך לשמור על הגיינה מקסימלית ובגדים ריחניים ונקיים מדי יום. זה אולי קשה להסתגל ולקבל את זה אבל זאת מציאות של טיולים. אתם מזיעים ומתלכלכים כבר אחרי הקילומטר הראשון ולכן אין משמעות אם התחלתם את היום בבגדים נקיים. הימנעו מלקחת יותר מדי ביגוד ״ספייר״. אם זה ממש חשוב לכם, ניתן לכבס בבקתות באמצעות מים בכיור ודפי סבון דקים שתביאו בעצמכם. לפעמים יש חדר ייבוש פעיל בבקתה מספיק לתלות במקום יבש. החזיקו סט ביגוד אחד להליכה וסט אחד נקי לבקתה וכך תוכלו להחליף בינהם ולכבס.


רצוי, אבל לא הכרחי

הפריטים הבאים משמעותיים במקרה של קור רציני יותר או במקרה ואתם רגישים. היות ובלילה אתם בבקתה רוב הסיכויים שתסתדרו בלעדיהם. 

  • מעיל פוך – מדובר על מעיל קל (עד 300 ג׳) המתקפל למימדים קטנים – לא שימושי בהליכה ורלבנטי אם תרצו לצאת לקראת ערב לסביבות הבקתה ומזג האוויר קריר
  • כפפות – לא מדובר על כפפות סקי מסורבלות אלא כפפות דקות שיסייעו לשמור על חום הידיים במידה והטמפ׳ יורדות בפתאומיות. במקרה של גשם תידרש גם שכבה עמידה למים שכן רוב הכפפות לא יצליחו להישאר יבשות 
  • באף – פריט קטן וורסטילי שיכול לשמש ככיסוי ראש מחמם, מחמם צוואר ועוד מני שימושים שונים
  • מסנן מים – ברוב המקומות בהם זורמים מים בהרים, ניתן למצוא זרימות נקיות, כאלה שאין עדרי בקר או כבשים בסביבתן. במקומות אלה ניתן למלא בבטחה. לעיתים, כדאי לסנן מים להגברת תחושת הביטחון. יש לציין כי בבקתות ניתן לרכוש מים. ניתן גם למלא מהברזים אולם מדובר במיכלים בהם המים עומדים לאורך זמן ונדיר כי יבטיחו לכם כי מדובר במים טובים לשתיה. אני מעדיף למלא בשטח.
  • מכשיר חירום לוויני – מדובר במכשיר המאפשר העברת הודעות טקסטואליות והוא בעל לחצן חירום SOS המאפשר הזעקת חילוץ במצבי חירום כשאין קליטה. המכשיר עובד מול לווינים ולכן תמיד ניתן לשימוש בשטח הפתוח. בהרים יש הרבה מאד מצבי חוסר קליטה. אין לדעת מתי תיכנסו למצב חירום. לאחר ניסיון אישי של שימוש במכשיר להצלת חיים אני נוטה ממש להמליץ עליו. ניתן לשכור בארץ מחברת ״מגנוס״ או ״עולם קטן״, או רכישה אישית.

הכן גופך לטרק – איך מתכוננים?