Skip to content

סוגי לינה בטרקים

ווילד קמפינג על פיסגה בגיאורגיה

כשבאים לבחור מסלול צריך לקחת בחשבון את סוג הטרק. למה הכוונה? בכל הטרקים הולכים ברגל. זאת מהות הטרק. ההבדל נעוץ בסגנון הלינה לאורך המסלול. אנחנו הרי מדברים על מסלולים רב יומיים ולא על טיולי כוכב. לכן, בסוף כל יום צריך להתמקם ללינה. צורת הלינה יוצרת הבחנה משמעותית בין כמה סוגי טרקים


טרק בקתות

בקתות אירוח הרריות הן גולת הכותרת של טרקים באירופה (אבל לא רק). מדובר בבקתות המיועדות למטיילים בעומק השטח, בדרך כלל מטיילים רב יומיים. בקתות טיולים מציעות אירוח פשוט ובסיסי, לרוב בחדרים משותפים (דורמיטוריס). בדרך כלל נדרש להצטייד בשק״ש קל או ליינר (מעין סדין שק שינה) לצורכי היגיינה אישית. היתרון הגדול של הבקתות הוא מיקומן בלב השטח, פעמים רבות בנקודות נוף מדהימות, בפסגות מהממות מהן נשקף נוף מטורף ועוצר נשימה. הן מאפשרות מקלט נוח וחמים, אחרי יום הליכה ארוך. ניתן ומומלץ בדרך כלל להשתמש בשירותי האוכל ולקחת אירוח חצי פנסיון, הפותר את הצורך להצטיידות במזון שיש לסחוב על הגב.

הבקתות לעיתים מבודדות מאד ולכן העלויות לשהיה אינן נמוכות. זה מתחיל ממחיר הלינה והארוחות (50-60 יורו לחצי פנסיון) וממשיך בעלויות בקבוקי המים, חטיפים ושוקולדים. מקלחות חמות זמינות לרוב – אולם לעיתים בתוספת עלות, לעיתים בכלל לא. המגוון והמבחר של הבקתות גדול ומשתנה ממדינה למדינה. בקתות מאפשרות טרק עם ציוד קל מאד היות והמרכיבים הכבדים ביותר, ציוד לינה ואוכל, אינם נדרשים. זה הופך את הטיול לקליל ונעים הרבה יותר אולם מוסיף אילוצים – בשבילים עמוסים ופופולריים יחסית, חובה להזמין בקתות זמן רב מראש. המסלול הופך מאד קשיח ואינו ניתן לשינוי עקב קביעת הלילות בבקתות. בנוסף, מדובר על עלויות גבוהות יותר משמעותית.

הזמנת בקתות אינה פשוטה כמו הזמנת לינה בבוקינג.קום. רוב הבקתות מנוהלות עדין באמצעות אימייל ודואר אלקטרוני וההזמנה דורשת המתנה לתשובה שלא תמיד באה בקבועי זמן שאנחנו רגילים אליהם. בהרים הזמן זז אחרת. בשנים האחרונות יותר ויותר בקתות דורשות תשלום מקדמה מראש כדי להבטיח את ההזמנה וגם זה נעשה באמצעות העברות בנקאיות מסורבלות ויקרות. חלק מהבקתות עובר להשתמש בשירותי אונליין של אתרי הזמנות שונים אולם בכל מקרה כשמדובר בטרק רב יומי, הדורש הזמנה של כמה לילות ללינה, תדרשו לבצע הזמנה לכל בקתה בנפרד.

לבקתות עונה קצרה ומוגדרת בה הן פתוחות. מדובר בשיא עונת הטיולים וגם זה משתנה ממקום למקום. בדרך כלל מדובר בפתיחת בקתות באמצע יוני ועד סוף ספטמבר. אם תבחרו לטייל בקצוות העונה, כלומר לא בקיץ, חייבים לוודא כי הבקתות פתוחות, אם בניתם עליהן. יש לציין שמחוץ לעונה, כאשר הבקתות סגורות, נשאר בבקתות חדר מטיילים פתוח וחופשי, המאפשר מחסה, ללא שירותים נוספים.

צריכים עזרה בתכנון טרק?

צרו קשר ללא התחייבות


לינה כפרית

אם חשקה נפשכם בלינה מפנקת במהלך הטרק, ואתם מעדיפים לוותר על שקט מתוק ונוף 360 מעלות, לינה כפרית היא הפתרון בשבילכם. כשמדובר בטרק הררי, התנועה לרוב היא מרכס הררי אחד למישנהו, כשהחיבור מתבצע בעמקים. הכפרים ממוקמים בעמקים וניתן למצוא בהם מגוון גדול של צורות לינה. אלה יכולים להיות כפרים במערב אירופה, שם תמצאו מלונות ברמות שונות אולם גם כפרים פשוטים, אשר מתבססים על תיירות כאשר הטרק עובר דרכן. מסטיה-אושגולי בגיאורגיה הוא דוגמה מצוינת לטרק פופולרי, אשר מתבסס על לינה בכפרים בדרך. 

למתפנקים במיוחד ניתן, כתלות בטרק ובשירותים הניתנים, לארגן גם העברת ציוד מנקודה לנקודה. הדבר מאפשר לטייל עם ציוד יום בלבד, ללא סחיבת ציוד מיותר.


טרק הארד קור – לינת אוהלים

צורת הטיול הבסיסית, הפשוטה ביותר מימים ימימה היתה לינת אוהלים. מבחינה לוגיסטית מדובר אכן בגמישות מקסימלית. תוכלו לקבוע את מיקום לינת הלילה במקום שנוח לכם, לפי החשק. הגעתם לקראת ערב, לפיסגה מבודדת ורבת יופי, תוכלו לעצור, לשלוף את האוהל ולהתארגן למחנה לילה. זוהי גם הדרך הזולה ביותר לטייל.

בפועל, החופש הגדול הזה מגיע במחיר של משקל ציוד – היות ותצטרכו לסחוב תיק עם כל הציוד הנדרש למחייה, כולל אוכל. מגמת האולטראלייט של השנים האחרונות הופכת את הציוד למינימליסטי מאד וקל משקל, אולם עדיין מדובר במשקל גדול יותר משמעותית מצורות הטיול האחרות. להגיע לציוד קל ממש, כרוך גם בעלויות משמעותיות ההולכות ועולות ככל שתירצו לרדת במשקל. יחד עם זאת, ציוד איכותי נשאר לאורך זמן וישרת אתכם בצורה מעולה.

בנוסף, למרות הגמישות המירבית, כשנעים בתאי שטח הרריים, לא תמיד קל למצוא משטח ישר ומתאים להקמת אוהל בנוחות. לכן, חשוב עוד בשלב התכנון לדעת בסבירות גבוהה איפה יהיה מקום טוב להקמת האוהל בסוף כל יום. לינת אוהלים חופשת אתכם יותר למזג האוויר. אם בלינות מסודרות תוכלו לסמוך על זה שבלילה יהיה חם, יבש ונעים – בלינת אוהלים חייבים להיערך גם למזג אוויר רטוב ולקת בחשבון את כל המשתמע מכך. 

זה נשמע מורכב וקשוח יותר – אולם בסופו של דבר, החופש לנוע כשכל ביתכם על הגב, ללא תלות בגורם נוסף, הוא ממכר ומספק ביותר. לא מתאים לכל אחד.

כאוהל הוא צורת הטרק המועדפת יש לקחת בחשבון אם מותר להקים אוהל לאורך מסלול הטיול. שמורות שונות באירופה אינן מאפשרות הקמת אוהלים, אחרות מגבילות את הקמת האוהל מתחת לגובה מסויים. יש מדינות מסוימות שהכללים מאפשרים הקמת Bivouac בלבד. אוהל למחסה לילה, המוגבל בשעת ההקמה ודורש פירוק עד שעה מסויימת בבוקר. מה שחשוב הוא להכיר את הכללים ולכבד אותם בצורה מקסימלית. יש לזכור שאנו אורחים במדינה בה אנו מטיילים.


טרק משולב

כמו תמיד, אפשר לשלב. כשמדובר בטרק ממושך במיוחד, יש יתרון גדול בהורדת עלויות על ידי לינת אוהלים. מדי פעם, כל כמה לילות, אפשר לשלב לינה מסודרת, ליהנות מארוחה טובה ולא רק משהו שיצא מהתרמיל. בטרקים רבים (תלוי מדינה ומקום), ניתן ללון סמוך לבקתות האירוח, לחסוך את מחיר הלינה, אולם להרוויח את שירותי הבקתה כדי לשדרג את רמת הנוחות – ארוחות למשל, מקלחת חמה וכל דבר שמתאפשר – לפי כללי הבקתה.

איך לנווט בדרך ליעד