Skip to content

תכנון מקטעי הטרק

מסלול ה-TGO Challenge מחולק ל-11 מקטעים יומיים

החלטנו לאן נוסעים ומתי, קבענו מה הטרק המועדף עלינו. עכשיו נותר לתכנן את ימי ההליכה וכמובן את ההגעה והסיום.


כמה ימים הולכים?

היות ובדרך כלל הטרק הוא הפעילות המשמעותית בנסיעה, הפרמטר הראשון בתכנון הטרק עצמו הוא – כמה ימים מקדישים להליכה. יש לקחת בחשבון את משך ההגעה לתחילת המסלול וגם מה נרצה לעשות בסוף המסע. יש כאלה שירצו להתמקד בהליכה בלבד ומייד עם סיום הטרק ישימו פעמיהם אל שדה התעופה. לאחרים יתאימו כמה ימי רגיעה, ימים נינוחים, אולי קצת קניות וביקור בעיר גדולה.

אם אתם מתמקדים בטרק (ובגלל זה כנראה הגעתם לאתר הזה) יש משמעות למספר ימי ההליכה ההופכים את הטיול שלכם לטרק אמיתי. יש משהו בחוויה הנמשכת לאורך מספר ימים מסויים וכדי לחוות אותה – צריך להתחייב למספר הימים המינימלי הזה. לטעמי, טרק טוב לא יפחת מ-4 ימים וכדי לחוות מסע עוצמתי ממליץ גם לכוון ל-6 ימים. כמובן שאין גבול לחוויה וככל שתאריכו תיזכו למסע יותר משמעותי. ישנם שבילים ארוכים שאפשר ללכת בהם שבועות וחודשים. לרוב האנשים אין את הזמן לכך ויסתפקו בטעימה.

אין חובה לבחור רק בשבילים אותם תוכלו ללכת במלואם. השבילים ״בעלי השם״ מוגדרים היטב מבחינת אורכם, אולם בכל השבילים תוכלו לבצע תכנון שיאפשר לכם לעשות רק חלק מהם – כאן יש לשים לב ל״נקודות יציאה״. נקודות על הטרק הנגישות לכבישים ותחבורה ציבורית ויאפשרו לכם לעצור את המסע לפני סוף השביל המלא.

צריכים עזרה בתכנון טרק?

צרו קשר ללא התחייבות


איך מחלקים למקטעים?

למה צריך לתכנן מקטעים? אם בחרתם בטרק בקתות, העובדה הפשוטה היא שחובה היום להזמין מראש מקום לינה. בעידן פוסט הקורונה החובה להזמין מקום מראש התחזקה. יש שבילים כגון אלטה ויה 1 בדולומיטים או טור דה מון בלאן, אשר הבקתות לאורכן מתמלאות חודשים מראש ולכן לא רק שחובה לתכנן ולהזמין בקתות מראש, רצוי לעשות זאת חודשים רבים מראש, לפעמים גם שנה. באופן כללי, טרקים מבוססי בקתות צוברים עוד פופולריות ובסופו של דבר מדובר במספר מקומות מוגבל ומיעוט יחסי של אפשרויות בלב הטבע. כדי להזמין בקתות מראש עליכם להחליט כמה תלכו מבקתה לבקתה.

אם תכננתם טרק אוהלים, עדין כדאי לתכנן מתווה עקרוני של מקטעים. כשאתם הולכים בתוואי הררי, לא ניתן לפתוח אוהל בכל מקום. תנאי מינימלי הוא פיסת קרקע שטוחה ונוחה להקמת אוהל ואולי שירותים נוספים, הניתנים באזורי קמפינג מסודרים. בשטח עצמו תוכלו לאלתר יותר בחופשיות, אבל כדאי להכיר את הדרך ולדעת מה צפוי מבחינת אפשרויות התמקמות. גם את הלוגיסטיקה ליציאה מהטרק תוכלו לתכנן אם תדעו מראש מה תוכנית ההליכה.

איך מתכננים? זאת בהחלט אמנות וניסיון. יש לקחת בחשבון פרמטרים שונים: למשל, מספר שעות ההליכה הרצוי בכל יום. יש כאלה האוהבים ללכת במשך כל שעות היום ללא הפסקות רבות. יש כאלה שיעדיפו מנוחות ארוכות ועצירות מול אגמים עוצרי נשימה. לכל אחד יש את הנתונים המתאימים לו והופכים את הטרק לחוויה הדורשת תוכנית בהתאמה אישית. הנתונים היבשים התומכים בקבלת ההחלטות לתכנון הם טיפוס מצטבר ומרחק בקילומטרים.

בטרקים הרריים, כמו באלפים (בניגוד להרי ירושלים שהם יותר גבעות מהרים) נוטים להתחשב בשינויי הגובה המצטברים לאורך מקטע. יש משמעות פחותה למספר הקילומטרים שכן המאמץ העיקרי הוא בהליכה בעליה, הטיפוס. יש לקחת בחשבון שגם ירידות ארוכות, תלולות לפעמים משפיעות משמעותית על העייפות. טיפוס מצטבר הוא נתון המחשב את סך כל המטרים שהלכתם בעליה במקטע מסויים. אפליקציות מיפוי שונות יציגו לכם את המידע הזה כשתתכננו מקטע.

כמה זה סביר למקטע יומי מבחינת עליות? זאת שאלה מאד אישית, התלויה בכושר הגופני והיכולת של ההולכים. כשמדובר בכושר בסיסי נהוג לתכנן עד 800 מ׳ עליה ביום, בעלי כושר טוב יותר ילכו גם לכיוון 1200 מ׳ יומי פחות או יותר וכן הלאה. ניתן לשלב ימים מאמצים יותר ולהקל בימים אחרים. כל זה בכפוף לזמינות הלינה לאורך המסלול. לטרקים שונים יש מקטעים קלאסיים, רשמיים – זה לא אומר שחייבים לתכנן את הטרק שלכם בדיוק לפיהם. ניתן לחבר שני מקטעים ליום אחד, ניתן לשנות ולגוון, להחליף כיוון – מבחר האפשרויות גדול ואפשר להיות מאד יצירתיים.

על המפה

כשמתכננים את מקטעי ההליכה היומיים זה הזמן שמסלולי ההליכה מועלים אל המפה. שימוש בתוכנות מיפוי דיגיטליות או אפליקציות מאפשרות לצייר את המסלול על המפה במדוייק ולהבין את פרמטרי ההליכה שלו: אורך, כמות עליה וירידה ומכאן להעריך את משך הזמן בשעות שיקח ללכת אותו. משך הזמן אינו תלוי רק בפרמטרים היבשים אלא גם באופי התוואי: האם מדובר בשביל נוח להליכה או אולי מקטע טכני, מרובה סלעים, בולדרים או כל מני מכשולים טבעיים הנמצאים בשפע בהרים. שלב הסימון על המפה הוא משמעותי היות וגם בשבילים פופולריים ״בעלי שם״ וייחוס יש התפצלויות שונות וואריאנטים – אפשרויות לשינוי המסלול הקלאסי באמצעות הוספה או הפחתה, הקלות ובחירת כל מני נתיבים אלטרנטיביים היכולים לשנות מהותית את אופי המקטע ודרגת הקושי. ברגע שהמסלולים מסומנים על מפה דיגיטלית ניתן להוריד אותם לקבצי ניווט שישמשו אותנו בשטח, בזמן הטרק.

ועכשיו צריך לארוז –  מארגנים ציוד